New York, Peru och Brasilien – Sommar 2015.

Det hela började med att jag och min sambo tittade ut deals till Nordamerika och fastnade för en resa till New York i C sommaren 2015 och hittade mycket bra priser. Jag hade aldrig varit i USA medan min sambo bott där i flera omgångar. Båda ville också till Sydamerika och Peru för att få se ruinstaden Machu Picchu som så mäktigt har lyfts fram i olika reportage och dokumentärer vi sett.

Vi satt under flera veckor framför datorn och via United’s & ANA’s hemsida kunde vi till slut få ihop en resa som skulle fungera. Vi valde att resa mellan USA och Sydamerika på award-biljetter köpta med Eurobonus-poäng. Efter diverse pusslande så presenterade vi idén för en vän och han valde att också boka på. Så det blev vi 3 som skulle få tillbringa 4 veckor tillsammans under jul/aug.

Resplanen i sin helhet:

11057451_444263645751017_7877839153082207900_n

Landvetter​
Vi fick tidig skjuts ut till Landvetter och ankom runt 05:30. Det kryllade av folk i incheckningshallen.
Många charter-resenärer var det. Kön till vår incheckning var också lång trots att vi stod i *A-guld incheckning. Det tog ca 20 minuter att lämna våra väskor och få boardingkort. (Endast en disk var öppen för prio).

Sedan blev det fast-track genom security och ett besök i den nyrenoverade/tillbyggda SAS-loungen.
Där han vi med en frukost och pilsner. Det var inte mycket folk där vilket var skönt.

När boarding annonserades begav vi oss till buss-gate för att senare få stiga ombord på Lufthansa 821 mot Frankfurt. Prioboarding fungerade inte alls här, men det spelade ingen roll då det ändå var buss ut till planet.

GOT-FRA LUFTHANSA BUSINESS CLASS
​Vi kom ombord bland de första trots att man inte tillämpade någon prioboarding. Vi blev också varmt välkomnande av 2 mycket trevliga flygvärdinnor. Vi intog våra säten på rad 2, närmare bestämt 2A, 2C och 2D. Mittensätena var blockerade. Det var 3 rader i business class på denna flight varav 3 säten på varje sida mittgången.
Sammanlagt var vi 9 stycken men blev senare en mindre då en man ”försökte” sig på att få sitta framför skynket men blev senare hänvisad tillbaka till sin plats på rad 20.

IMG_6164IMG_6165IMG_6170

Vi fick frukost, och bubbelvin. Vi fick till och med flaskan för självservering då vi var de enda som drack alkohol i business class. Tidningar delades ut och servicen samt bemötandet ombord var mycket trevligt och bra! En jättefin start på semestern med andra ord!

Flygplanstyp : A320 sharklets .
Flygningen tog ca 1.5 h lite drygt.

Frankfurt
​Vi ankom Frankfurts flygplats 08:50 och skulle vidare kl 12:45 med United till Chicago. Vi valde att uppsöka en servicedisk hos United för att se om det kunde gå att boka om vår vän som hade en annan flight än oss vidare från Chicago till New York. Det visade sig att det gick att ordna, dock blev han nedgraderad till Eco-plus eftersom att det var fullt i Business class på ORD-LGA. Han gick med på detta och slapp betala något och fick behålla sin intjäning till Eurobonus enligt tidigare bokningsklass.

Vi begav oss sedan till Lufthansas lounge där vi spenderade några timmar med lite bubbel, någon matbit och givetvis öl. När det sedan var dags att bege sig till gaten så var det rent ut sagt kaos där.
Det var folk överallt, fler köer en det var boarding-grupper. Min sambo fick gå iväg och göra en extra kontroll som innebar visitering i ett rum (hon hade SSS på sitt boardingkort).

När hon kom dit var det ca 20 stycken som satt och väntade på samma sak, men hon uppfattade hennes namn och business class av en i personalen och fick gå först. Det gick en ordentlig suck genom väntrummet berättade hon när hon kom tillbaka. Det ställdes aldrig några säkerhetsfrågor till mig eller min vän vid gaten då vi redan hade svarat på dem vid United’s service disk.

Jag avvaktade utanför gaten och jag boardade samtidigt med min sambo.

Skylten här förstod jag mig dock inte på?
Vi ställde oss i grupp 2 vilket tydligen var fel trots att vi reste i C med *A guld.

FRA-ORD UNITED AIRLINES BUSINESS CLASS

Så var det då dags för mig och mitt resesällskap att för första gången prova på United Airlines. Jag har aldrig flugit västerut så det var med viss spänning och förväntan jag klev ombord i United’s B747-400 och blev hänvisad till trappan och mitt säte på övervåningen 16B. Bredvid mig vid fönsterplats satt min sambo och framför oss på 15A vår vän.
Vi blev väl omhändertagna när vi kom ombord och fick snabbt något att dricka. Det var en liten udda känsla av att få bubblet i plastglas ala Roskilde festival-vin men det funkade.

Skärmavbild 2015-08-28 kl. 20.50.50

Efter take-off smakade champagnen desto bättre. Ölen var också helt ok. Inte som IPA:n SAS serverar tillsammans med MIKKELLER men väldigt god.

Vi är vegetarianer och just den ”specialmaten” tycks vara väldigt svårt för de flesta bolag att få till. Ofta smakar det inte så bra, och så var tyvärr även fallet hos United.

Någonstans när vi passerade ut över Atlanten fick vi sällskap av vad som (enligt min bedömning) ser ut att vara en Egypt Air?

Sen kom då den omtalade efterrätten

Och jäklar vad god den var!
Vi skulle vid de återstående flighterna med UA beställa dubbelt med choklad och karamellsås! Fantastiskt gott.
Till efterrätten serverades ett port-vin som smakade väldigt bra. Kommer ej ihåg namnet.

Flygningen var väldigt lugn och vi upplevde personalen som allert och trevlig. Dock kanske inte så som man önskar att det borde vara som med de asiatiska bolagen, men definitivt en trevlig flygning. Jag sov ca 2-3 timmar innan vi landade i Chicago enligt tidtabell 14:35 lokal tid. Sätena var väldigt sköna och mjuka. Lite bredare hade in skadat, men jag som är 188cm fick precis plats på längden. Dock infinner sig en lite olustig känsla ner varannan rad är vänd åt andra hållet. Man sitter och tittar på den som sitter snett över på andra sidan gången.

Grannen kände vi igen

Vi hade 2 timmar och 20 minuter tills nästa flight. Vi skulle hämta ut och checka in väskorna igen samt byta terminal från 5 till 1.
Allt gick ganska smidigt och fort. Jag fick endast en fråga när vi gick igenom passkontrollen och den löd ”hur länge ska ni stanna i Sydamerika?”
Väl vid gaten i terminal 1 var det 40 minuter kvar tills avgång så vi hann inte med någon lounge utan satt snällt och väntade.

ORD-LGA UNITED AIRLINES BUSINESS CLASS

Här fungerade prio-boarding utmärkt och vi gick ombord till 2A & 2B. Vår vän fick se oss med champagne i plastglas när han passerade förbi mot sin plats på rad 21:) Pursern som serverade oss i business class var otroligt serviceinriktad och vänlig. Innan landning tackade han var och en personligen för att vi valt United Airlines. Det var en trevlig flygning i bekväma fåtöljer.

IMG_6190 IMG_6191 IMG_6194

Från vår sida planet fick vi inte se New Yorks skyline, men jag nöjde mig gott med oljehamnen:)

Väl framme på La Guardia landade vi 15 min före utsatt tid. Vi tog en taxi till JFK och Radisson hotel vilket tog ca 25 min. Här skulle vi bo i 2 nätter då vårt nästa flyg skulle gå på morgonen och vi ville bo nära flygplatsen.

Några bilder från vår dagsutflykt på Manhattan:

John F. Kennedy Airport

Det var tidig morgon och vi hade satt kl på 04:00 för att checka ut från hotellet och bege oss med gratis shuttlebuss till JFK.
Flyget skulle avgå kl 07:35 och vi visste inte vad vi hade att förvänta oss på JFK så därför var vi ute i god tid.
Bussen stannade alldeles utanför terminal 4 och väl inne i terminalen mötte vi upp vår vän som bott på ett annat hotell i närheten.
Han hade redan checkat in så vi begav oss mot Aviancas disk och det var alldeles tomt i business class-incheckningen.

Vi fick hjälp med att placeras på samma rad ombord på flyget som först skulle ta oss till Lima med byte på vägen i Bogota.
Vi fick sedan en beskrivning om hur vi hittade fast track och till loungen. Uppskattningsvis tog det kanske 20 minuter från det att vi lämnat väskorna tills vi befann oss i loungen.

IMG_6243 IMG_6245 IMG_6246 IMG_6247

I loungen tillbringade vi ca 1 timme och vi var nöjda med den. Den var lite liten men det var inte alls mycket folk och det fanns ett bra utbud av frukost och dricka.

JFK-BOG AVIANCA BUSINESS CLASS

Efter att ha gått och tittat i lite butiker på väg mot vår gate var det dags för boarding. Det fanns 2 köer varav en för prio-boarding vilket också annonserades ut. Det fungerade perfekt och vi kom snabbt ombord i Aviancas nästan nya B787-8. Jag var lite förväntansfull och blev välkomnad ombord och hänvisad till min plats 1D.

Det kändes härligt att få åka i ett så fräscht flygplan och kul att få testa dreamlinern för första gången. Jag har hört lite blandat om Avianca men jag måste ge dem toppbetyg. Servicen, maten och upplevelsen var väldigt bra! De gjorde allt för att vi skulle trivas. De var också väldigt pratglada.

Flygningen skulle ta 4h 50m så det fanns lite tid att få vila efter maten.

Skärmavbild 2015-08-30 kl. 13.12.43

Bekväma säten med bra utrymme:

Inga problem att få plats:

Väldigt god frukost och ett trevligt upplägg av den:

Här kunde man också få en god cappuccino vilket jag inte varit med om tidigare på ett flyg:

Goda drycker serverades:

Vi lämnade JFK enligt tidtabell och ankom Bogota 30 min tidigt.

Det var en mycket trevlig flygning med personal som gjorde precis det man kan förvänta sig. Det var också kul att planet var så tyst och att de dimmade ner fönstren i kabinen.

På Bogotas flygplats ”El Dorado” besökte vi loungen väldigt fort eftersom att vi bara hade 45 minuter innan det var dags för boarding av nästa flight.

BOG-LIM AVIANCA BUSINESS CLASS
​Återigen en dreamliner med i stort sätt lika trevlig och serviceinriktad personal. Här satt vi på rad 2 i stället och där fanns ännu mer utrymme än på rad 1. Jag nådde inte fram hur jag än försökte sträcka mig.

Tips till er som är långa: välj någon annan plats än på rad 1 trots att det var bra utrymme där så var det desto bättre på rad 2. Jag antar att det är likadant på resterande rader.

I Lima landade vi på utsatt tid och fick en fin inflygning västerifrån och kunde även här njuta av fartygen som låg på redden eller till kaj.

Vi skulle tillbringa en natt på hotell här innan vi skulle vidare mot vårt andra stopp på resan. Hotellets transferbil stod och väntade och tog oss till ett litet hotel ca 15 min från flygplatsen.

Kl var runt 18:00 när vi anlände till hotellet och blev genast varmt välkomnade av personal.

Entren till hotellet, lite avskräckande:

Rummet:
Fungerade att tillbringa en natt här. Det var väldigt fuktigt och lyhört men vi var trötta så det fick funka.

Det fanns en bar längst upp på 4:e våningen där vi umgicks innan det var läggdags.
Mycket trevlig bartender som vi pratade mycket med. (Vi förstod ingen spanska och han ingen Engelska men det gick utmärkt att göra sig förstådd med vissa begränsningar givetvis). Z. Ibrahimovic brukar de flesta känna igen och då är det lätt för dem att förstå att vi är svenskar och inte från Schweiz:)

En cigarill på hotellets terass:

LIM – PEM STAR PERU

Klockan ringde 5 på morgonen och vi skulle ta oss till Limas flygplats för att flyga med Star Peru 07:50 mot Puerto Maldonado med stopp i Cuzco på vägen. Vår vän vars klocka inte hade ställt om sig utan stod kvar på New York-tid satt vaken en timme för tidigt och blev nervös när vi inte dök upp.
När han väl insett att det var gott om tid så åkte vi 15 minuters bilfärd innan vi steg av utanför flygplatsen.

Det finns inte så mycket att säga om Jorge Chávez International Airport mer än att den var fullbelamrad med människor när vi kom fram.
Vi checkade in och köpte frukost och fick vänta i ca 1h innan boarding vid buss-gate.

Planet; en BAE 146-200 var väldigt slitet och gammalt. Sätena var sönder, det luktade unket och det var trångt. Men de två flygvärdinnorna gjorde sitt jobb och bidrog med fin service.

Över Anderna:

IMG_6297 IMG_6298 IMG_6302

Det tog ca 50 minuter från Lima till Cuzco och ett stopp på marken på runt 20-30 min för att låta passagerare gå av och nya komma ombord.
Från Cuzco till Puerto Maldonado tog det ca 35 min.

Väl framme på PEM tog vi våra väskor och såg vår chaufför med en skylt med våra namn. Vi åkte till hotellet ”Pueblo Verde” vilket tog ca 20 minuter.
Där blev vi varmt välkomnade och visade till rummet som jag av någon anledning lyckats boka utan AC. Det var 36 grader varmt och jag insåg genast problemet. Efter lite diskuterande kunde vi få ett rum med AC vilket var skönt.

Dagen efter åkte vi på en tur på Amazonas en hel dag vilket var helt fantastiskt. Det var så vackert och så rogivande.
Floden låg helt platt och man hörde ljudet av alla djuren ute i det vilda.

Utsikt från restaurangen ”Burgos”. En helt fantastisk lite finare restaurang med utsikt över floden.

IMG_6308 IMG_6312 IMG_6314

Zip-line och gångbro 30 meter upp i Amazonas regnskogar. En mycket häftig upplevelse.

IMG_6337 IMG_6360 Skärmavbild 2015-09-02 kl. 17.55.22 Skärmavbild 2015-09-02 kl. 17.55.41

Paddling på Amazonas

Dag 2 åkte vi på ytterligare en heldagsutflykt. Denna gången fick vi gå 1 timme igenom regnskogen för att komma fram till en sjö där vi åkte runt
med denna båten under några timmar.

Fick en liten känsla av ”Kinabatang River” för ett litet ögonblick.

Många olika sorters djur fick vi se.

Detta var nog höjdpunkten! Just denna var ganska liten men en stund innan bilden var tagen så låg det en riktigt stor alligator i vattenbrynet alldeles in vid båten som kastade upp sitt stora huvud och dök under när den blev rädd för att vi blev rädda för den. Den var ca 3-4 meter lång enligt vår guide.

Fin papegoja.

Vi tillbringade 5 hela dagar i Puerto Maldonado.
Mycket trevligt folk och billiga priser gjorde att vi fick en härlig upplevelse och gärna kommer tillbaka.
Det var väldigt varmt under vår vistelse 35-38 grader dagligen vilket gjorde att man var ganska utmattad men det vägdes upp med allt vackert och häftigt vi fick vara med om.

Så var det dags att lämna den underbara lilla staden i Amazonas regnskogar. Puerto Maldonado gjorde sig verkligen till ett resmål att trivas på och gav oss många fina minnen och upplevelser.

Flyget till Cusco skulle gå först 11:25 så därför behövde vi inte stressa och kunde till och med sova ut lite på morgonen. Vi checkade ut runt 10:00 och tackade för vistelsen. Hotellet samt managern var som sagt mycket trevligt.

Vi begav oss till flygplatsen och checkade in våra väskor. Det är en väldigt liten flygplats men trots det fanns en priority-pass lounge. Tyvärr hade jag inte med kortet så vi kunde inte få tillträde.

Vårt plan längst bort

Inflygning till Cusco

Alejandro Velasco Astete Int’l Airport

När vi kom till Cuzco kände vi genast av den tunna luften och det blev lite ansträngt att andas.
Vi tog en taxi till vårt hotell där vi skulle spendera en natt för att morgonen efter bege oss vidare till vårt huvudmål, vilket ni säkert kan lista ut vad det är:)

IMG_6439 IMG_6441 IMG_6442 IMG_6443

Vi besökte ett choklad-museum och promenerade runt lite kring fina kyrkor och torg. Shoppade lite på marknader och sedan var det dags att sova igen för att åka tåg tidigt nästa morgon.

Tyvärr blev jag magsjuk på natten och kunde därför inte njuta av tågresan som blev ett rent plågsamt helvete.

Utan att ha sovit en blund under hela natten, sprungit säkert 10 gånger mellan badrummet och sängen så åkte vi taxi upp till Poroy som tog ca 30 minuter med bil. Det var tidigt på morgonen och tåget skulle avgå 07:40 vilket gjorde att vi var tvungna att vara där runt 07:00.

Väl på stationen som var knökfull med folk satte jag mig på golvet och mådde pyton och frossade. Ett äldre par från England uppmärksammade mitt tillstånd och erbjöd sig på ett mycket vänligt och omtänksamt sätt att hjälpa mig då de trodde att jag fått höjdsjukan. Så var inte fallet och när de förstod att jag var magsjuk fick jag en huskur med naturläkemedel av dem som faktiskt hjälpte bra på tågresan. Jag blev väldigt väl omhändertagen av min sambo och vän som gjorde att resan kunde fortgå även fast det var jobbigt. Höjden gjorde ju inte saken bättre. Jag fick kliva ombord tåget först och innan de släppte på andra passagerare. Tågpersonalen var mycket hjälpsamma.

Jag publicerar därför några bilder som min vän tog då jag var utslagen hela tågresan.

11222249_10153576775557425_7613417729618072600_n 11800240_10153576775662425_530871518840983875_n 11811556_10153576775522425_5826461379151995567_n 11822725_10153576775612425_2710541849017571370_n 11824963_10153576775732425_2374548294252679474_n

Väl framme i Aguas Calientes var det bara att bege sig till hotell för att ligga nerbäddad i 5 dygn.

Orkade ta dessa 2 bilder på väg till hotellet.

IMG_6459 IMG_6460

Tyvärr blev magsjukan bara värre och min sambo blev också sjuk. Vår vän ställde upp och sprang ärenden för oss, betalde rummet, hämtade det ena efter det andra och var verkligen till stor hjälp!

Vi missad vårt inträde till Machu Picchu och Huayna Picchu som vi så länge hade sett fram emot. Vår vän gick hela promenaden upp och sen upp till utsikten på Huayna Picchu, han beskrev det som magiskt.

Dagarna gick och det var snart dags för återresa mot Cuzco. Ingen av oss var frisk och jag hade varit hos läkaren med 40 graders feber.
Min sambo som mådde ännu sämre blev då inlagd med dropp dagen innan återresan.
Vi vande oss vid tanken och insåg att det inte skulle bli någon Ruinstad för vår del. Vi skulle inte få se Machu Picchu som vi längtat efter i flera år. Vi ställde in oss på att åka tillbaka igen vid ett annat tillfälle.

Men så kom det som en energiboost helt plötsligt. Vi tänkte och sa till varann att ”Nä, vi ska banne mig upp dit”.
Jag kände mig hyfsat ok och min sambo också efter att ha fått medicin och dropp på sjukhuset.
Vi tog oss ner till bussen där det inte var någon kö och köpte biljetter upp och inträde. Kl var ca 14 och det skulle vara några timmar kvar innan sista bussen skulle lämna för återresan.

Och titta här! Vilket otroligt vackert foto! Det var så värt det trots omständigheterna!

IMG_6466 IMG_6469 IMG_6484 IMG_6487

Jag har besökt en plats som jag hittills haft som den vackraste platsen jag sett och det var Mount Bromo på Java, Indonesien, men jag undrar om inte detta är snäppet vackrare!

Vi var så glada att vi nästan grät när vi kom upp och fick se den maffiga utsikten.

Vi vandrade omkring i någon timme innan båda var så slut och mådde dåligt. Vi bestämde oss för att åka tillbaka och då var det ungefär 1.5 timmes kö till bussen. Men vi visade våra papper från sjukhuset och talade om att vi var sjuka och fick då åka med första bussen ner. Så otroligt vänligt folk i hela Peru. Vi fick en jättebra känsla och uppfattning om landet och invånarna.

Då var det dags att ta sig tillbaka igen från Aguas Calientes till Cuzco. Vi hade fått tag på tågbiljetter till en tidig avgång till Ollantaytambo.
Därifrån skulle det bli taxi till Cuzco. Som sagt med tidigt tåg var vi framme redan 08:00 i Ollantaytambo. Vi letade upp en taxi på stationen och han körde den vackra sträckan tillbaka till Cuzco.

Längst upp i bild ser man små hytter längs med berget som folk hyr och övernattar i.

Bilresan tog ca 2 h och framme i Cuzco var det 5 timmar kvar till avgång mot Lima. Vi kände genast av den tunna luften igen trots att vi acklimatiserat oss tidigare.
Väntan på flygplatsen blev lång och höjden gjorde sig påtaglig. Jag kände mig väldigt yr och sov därför en stund.
Vår vän som skulle handla något att dricka kom plötsligt tillbaka med två sjukvårdare som ledde honom till sin plats. Han var helt färdig av det låga lufttrycket.

Här har han dock hämtat sig en aning:

Efter lång väntan på ett försenat flyg så var det dags att stiga ombord. Här kunde man glömma allt vad Prio-boarding heter, det var bara att infinna sig i ledet.

Bekväma säten. 3 rader riktig business på shorthaul.

Framme i Lima var det bara att invänta nästa avgång med ett besök och en dusch i loungen. Planet som skulle ta oss till Sao Paulo skulle avgå 22:00 vilket gjorde att vi hade nästan 3 timmar på oss.
När det väl var dags för boarding steg vi ombord i Aviancas A330-200. Min plats var 1J.

Flighten var beräknad till 5 timmar lite knappt så det skulle finnas tid att sova lite innan ankomst i Sao Paulo 04:30.
Det var en ganska glest med folk i business class. Sätet var ganska obekvämt då det inte gick att fälla helt i 180 grader, så sömnen uteblev tyvärr.

Väl framme i Sao Paulo fick vi hämta våra väskor och vänta ytterligare några timmar innan vi kunde borda GOL mot Rio de Janeiro.
Vi skulle flyga till den gamla flygplatsen Santos Dumont som nästan ligger mitt inne i stan. Inflygningen till Rio var helt fantastisk vacker och vi fick ett helt sightseeing-varv över staden.

Hann inte med att knäppa så många bilder då jag var fascinerad över utsikten.

Vi flög in norr ifrån och uppmärksammade den väldigt låga höjden vi hade. Vi flög väldigt nära fartygen som låg för ankars intill flygplatsen och låg så nära vattnet att det nästan blev lite obehagligt. När asfalten väl dök upp under planet var det lite vinglit och innan vi hann reagera så var det fullt ös igen som gällde och landningen avbröts. Vi fick därmed vara med om vår första go-around vilket var lite coolt. Vi klagade inte då vi fick ett extra varv runt staden och kunde njuta av utsikten. Väl vid andra försöket att landa gick det perfekt. Dock var inbromsningen väldigt hård och jag fick både en iPhone och en iPad vid mina fötter som hade kanat fram 5 rader.

Vid en googling senare visade det sig att längden på banan var drygt 1300 m. Ganska kort eller?
Jag har alltid tyckt att Säve,Göteborg varit kort och obehaglig och den mäter ändå 2000 m.

När vi steg av i terminalen dröjde jag mig kvar en stund för att se några landningar och take-off. Fascinerande måste jag säga. Det såg verkligen ut som att hela banan användes vid take-off. Inte många meter kvar till vattnet när planen lyfte.

Väl framme i Rio de Janeiro ordnade turistinformationen med en taxi åt oss som skulle köra oss till en busstation i stan.
Färden dit tog inte lång tid och vi fick en liten sightseeing från taxin. Vi bökade med våra väskor inne i bussterminalen och hittade till slut rätt till en av de oändligt många försäljningsdiskarna. Bussen skulle snart avgå och vi fick bråttom med att köpa med oss lite mat på vägen då det skulle ta 3 timmar och vi var riktigt hungriga.

I all stress med väskor att kånka och mat att köpa träffade vi en mycket trevlig herre som var från Sao Paulo och arbetade för ambassaden.
När han hörde om vår idé om att åka till Ilha Grande som ligger ca 15 mil ifrån Rio så hoppade han på samma buss och hängde på.
Han var riktigt social och sällskaplig och guidade oss hela vägen tills vi kom fram till hamnen där vi skulle ta båten.
Då han märkte att det var många turister tog han kommandot helt och utnämnde sig till vår guide.
Det var verkligen uppskattat då han pratade Engelska flytande och kunde språket. Han hjälpte oss så att vi kom rätt.

På väg ut från Rio igenom ett bostadsområde i ytterkanten av staden så var det en skottlossning alldeles intill bussen.
Flera av resenärerna kastade sig ner mellan sätena och i mittgången. Det var lite otäckt, men många ryckte inte ens på ögonbrynen åt det.

Ilha Grande
​Vi kom fram till ön på eftermiddagen och letade upp vårt hotell som vi bokat i förväg. På hotellet fick vi världens minsta klaustrofobiska rum som vi bodde i en natt sedan gick vi och bad om att få ett större rum vilket som tur var gick att ordna. Vi mötte upp vår vän och vår nya vän ”guiden” för att äta middag på kvällen. Maten var ingen höjdare på ön men det var trevligt och vi njöt av semestern trots att det var lite kyligt på kvällarna.

På väg till en av stränderna

IMG_6518 IMG_6522 IMG_6525

Dagen efter bestämde vi oss för att vandra till en strand som låg på andra sidan ön vid namn ”Lopez Mendez”, en riktig höjdare enligt tripadvisor.
Det tog oss flera timmar att vandra dit men det var en fantastisk promenad.

Några bilder från vandringen till Lopez Mendez;

IMG_6532 IMG_6537 IMG_6539 IMG_6540

För varje strand vi kom till trodde vi att vi var framme men vägen var lång och det tog som sagt flera timmar att vandra.
Här är den till slut134

Det var en härlig strand, men vattnet var väldigt kallt. Vi låg där i några timmar och träffade vår glade guide som gjorde oss sällskap.
Sen var det dags för att ta sig tillbaka och då vi var lata betalde vi någon 50-lapp och fick åka båt hem i stället vilket var skönt.

Ilha Grande bjöd på en mycket trevlig upplevelse. Folket var trevliga och stränderna fina. Hotellet och personalen var jätte bra. Frukosten var jätte bra. Detta är ett ställe vi skulle kunna tänka oss att åka tillbaka till.
Tyvärr var maten ingen höjdare och vattnet var väldigt kallt så det blev inte så många dopp men vi var ju där på fel årstid.

Vi stannade 5 nätter och hade lätt kunnat stanna 5 till då ön är stor och utflykterna kan göras många.
Rekommenderar verkligen om ni har vägarna förbi!

Sen var det dags att göra bussturen tillbaka till Rio.

Vi lämnade Ilha Grande på morgonen vid 9-tiden. Båtresan tog bara 15 minuter och väl framme på fastlandet fick vi vänta ca 20 minuter innan vår buss kom.

Bussarna var väldigt bekväma och det gick att luta sätena väldigt mycket, så det var inga problem att sova.

Piren på Ilha Grande där båtarna avgick från

IMG_6547 IMG_6550

Återresan till Rio tog ca 3 timmar och vi blev avsläppta på samma station som vi åkt från 5 dagar tidigare.
Därifrån ordnade vi med en taxi som skulle ta oss till vårt hotel ”Miramar hotel by Windsor” alldeles vid Copacabana.
På vägen skulle vi stanna och släppa av vår vän som skulle bo på ett hotell ca 20 minuters promenad ifrån vårt.

När vi kom in till receptionen blev vi glatt överraskade. Varken jag eller min sambo hade bott på ett så fint hotell innan och vi blev serverade champagne vid incheckningen och blev varmt välkomnade.

Vi hade ingen utsikt mot stranden men rummet var väldigt fint, stort och sängarna var de skönaste jag sovit i på hotell.
Varje kväll bäddade personal av sängarna och ställde en liten ask med choklad på vardera säng.

IMG_6555 IMG_6647

Utsikt från takterassen. Sockertoppen syns längst bort i bild

Det var väldigt kallt i havet så därför fick det bli några dopp i poolen istället.

För varje pilsner man beställde fick man en ny hink med is.

IMG_6561 IMG_6563

Servicen på hotellet var jättebra och man kände sig verkligen väl omhändertagen och uppassad. Till frukosten varje morgon blev man visad till sitt bord och genast kom det fram en servitör/servitris med kaffe eller the. Det var inga som helst problem att få någon annan typ av kaffe om man ville. Champagne ingick också till frukosten. Frukosten erbjöd en stor buffé med allt i från flera sorters bröd, ostar, skinka, bakelser, frukt m.m

IMG_6608 IMG_6609

Vi bodde i Rio de Janeiro i 5 nätter. Första dagen spenderade vi nästan enbart uppe vid vår pool. Senare på eftermiddagen tog vi givetvis ett obligatorisk besök på världens mest kända strand som låg mitt över gatan. Hotellet hade egna solstolar och de bjöd på frukttallrik. Caipirinha på stranden var väldigt god och väldigt billig. Av någon anledning tyckte jag faktiskt att de smakade bäst på stranden gentemot de restauranger eller barer vi druckit drinken på.

Dag 2 hade jag förberett en liten överraskning åt min flickvän.
Vi gick upp tidigt och åt frukost och min sambo la märke till hur personalen var extra uppmärksamma och trevliga mot oss denna morgon, dock anade hon ingenting. Vi gjorde oss sedan i ordning för att möta upp vår vän på stranden eftersom att han inte fick tillträde till vårt hotell då han inte bodde där. När vi väl kom ner till foajén beställde jag en av hotellets taxibilar och bad dem informera chauffören att vi skulle åka till ”Cristo Redentor” på Corcovado-berget. Min sambo fick inte veta någonting och de skötte det väldigt diskret. Jag skickade ett sms till min vän som inte heller visste om någonting om min överraskning. Jag bad honom helt enkelt vänta på stranden så skulle vi komma lite senare.

Min sambo blev väldigt överraskad och undrade vad som försiggick då vi hoppade in i taxin och åkte mot Jesus-statyn.
På vägen dit gissade hon hela tiden på vart vi skulle och till slut då när vi väl hoppade ur taxin visste hon att vi var på väg upp mot Cristo Redentor.
Vi fick vänta en timme innan vi fick plats på tåget upp.

På väg upp med tåget

IMG_6575 IMG_6576 IMG_6578 IMG_6579 IMG_6580

Väl uppe var en mäktig känsla. Utsikten var helt fantastisk och man kunde se hela staden. Vi vandrade omkring lite och fotograferade utsikten och statyn från alla dess vinklar. Det var ganska mycket folk så man fick trängas lite och vänta på sin tur innan man kunde knäppa bilderna som man ville.

IMG_6583 IMG_6585 IMG_6586 IMG_6587

Efter att vi båda kände oss nöjda var det dags att åka tillbaka igen.

Vi gick mot trappan och utgången. Alldeles innan trappan stannade jag till lite och tog upp kameran för att fotografera. Min sambo ville gå men jag bad henne att vänta lite. Jag tog upp min ryggsäck och plockade upp min bärbara högtalare som jag kopplade till Spotify på mobilen.

Hon undrade vad jag sysslade med och bad mig stänga av musiken. Jag spelade början på den låten hon avskydde mest av allt i hela världen och hon blev riktigt irriterad och undrade återigen vad jag höll på med, nu var hon ganska arg dessutom och folk började titta på oss. (Allt enligt min plan).
Jag tryckte sedan fram till nästa låt och introt till hennes favoritlåt började spelas.

Jag höjde tillräckligt mycket för att det skulle låta högt men samtidigt så att jag också skulle höras. Jag plockade fram ett papper jag hade i fickan och började läsa vad som stod. Hon förstod fortfarande ingenting men hade nu lugnat ner sig helt. Jag fick stanna upp i allt läsande och hämta andan lite för att fortsätta.

I slutet av dikten frågade jag henne (framför herren själv) med den ring jag hade grävt fram i fickan och genom att gå ner på knä om hon ville bli min fru. Jag hörde knappt vad hon svarade för musiken och alla runtom som uppmärksammat detta. Hon sa ja 3 gånger innan jag vågade sätta ringen på henne finger och öppna champagnen som hotellet hade hjälpt mig att ordna på morgonen i en ishink i min ryggsäck.

Det var en härlig stund och allt gick precis som jag hade planerat:) Ett helt fantastiskt ögonblick.

11873394_453794321464616_5100196750742163072_n

Allt tog lite längre tid än jag hade tänkt och vår vän som inte visste något var väldigt otålig och hade väntat i flera timmar på att vi skulle göra honom sällskap på stranden.

Efter att vi hade fått se Rio de Janeiros stora utbud närmade vår 25-dagars semester sitt slut.

Vad som återstod var egentligen bara resan tillbaka till New York och 2 dagar där. Men eftersom att jag redan skrivit om New York och då jag inte är något fan av staden så väljer jag att utelämna det.

Innan jag lämnar Rio vill jag bara återigen nämna vilket fantastiskt bra hotell vi bodde på! Sista kvällen fick vi fruktkorg och den här på rummet:

Choklad, i en låda av choklad

Soluppgång över Copacabana

Resan tillbaka skulle gå via Sao Paulo. Vi gav oss i väg med taxi tidigt på morgonen till Galeão International Airport.
Väl där kunde vi checka in i business-class disken då Avianca Brazil som skulle ta oss till Sao Paulo nyss gått med i *A, vilket gjorde mitt guldkort väldigt användbart.

Vi ankom till Sao Paulo 7 timmar innan nästa avgång och då vi var tvungna att checka in väskor på nytt blev det vad vi trodde, lång väntan.
Som tur var öppnade incheckningen till United 5 timmar innan avgång vilket var uppskattat.

Vi checkade in, svarade på alla säkerhetsfrågor och tog oss till loungen.

IMG_6650 IMG_6652

GRU – EWR, UNITED AIRLINES BUSINESS CLASS

IMG_6658 IMG_6661 IMG_6664 IMG_6669 IMG_6670 IMG_6672

Flygningen tog ca 9 timmar och avgång var kl 21. Därför blev det mycket sömn ombord. En trevlig flygning med bra personal. Dock var maten (huvudrätten) ingen höjdare. Det är inte många bolag som vi testat som klarar av att leverera riktigt bra vegetarisk mat bortsett från Malaysia Airlines.

Framme på Newark landade vi 05:45 i ett ganska så kraftigt åskoväder. Vi fick cirkla en del och flög på väldigt låg höjd ganska länge. (1000 m).
När vi väl landade var det helt odramatiskt.

Vi hämtade väskor och tog tåget in till New York. Här stannade vi i 2 dagar innan hemresa till Sverige.
Flyget skulle avgå från Newark till Brussel. Vår vän skulle resa från JFK via Zurich så därför sa vi hej då redan kvällen innan.

Vårt flyg avgick 18:30 så därför begav vi oss till EWR redan runt 12:00 eftersom att vi checkade ut då.
Vi checkade in väskorna i en tom priority-länga med diskar. Säkerhetskontrollen tog ett tag och väl inne besökte vi en av club-loungerna.
Inget att imponera med, allt annat än viss öl och vin kostade.

Vi funderade på att ta terminaltåget till en annan terminal för att få prova någon *A lounge men gjorde aldrig det.
Prioboarding funkade bra och vi skulle åka i en B777-200. Med de ”trånga sätena”. Ni som åkt United vet ju att man klämmer in 8 säten i bred i business-class.

IMG_6688 IMG_6689 IMG_6690 IMG_6691 IMG_6692

Vi avgick i tid och landade lite före tidtabell i Brussel.
Vi hade några timmar på oss och besökte därför loungen vilket var resans bästa lounge.

Bar med självservering

Mycket trevlig personal i loungen och mycket fräsch!
Verkar som att den är nyrenoverad.